Суспільство, експертне середовище та бізнес активно обговорюють нову ідею голови Комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики Данила Гетманцева. Депутат, який неодноразово був ініціатором підвищення податків в Україні, запропонував зобов'язати всіх працюючих українців витрачати 7% від зарплати на купівлю облігацій внутрішнього державного боргу (ОВГЗ). Це викликало широкий резонанс і хвилю обурення як серед звичайних громадян, так і в бізнес-середовищі. УНН розпитав експерта аналітичного центру Союзу українських підприємців Мирослава Лабу про економічні наслідки такої ініціативи.
Деталі
Спеціаліст вважає, що додаткові витрати у вигляді обов'язкової купівлі ОВГЗ можуть створити додаткове фінансове навантаження для населення, особливо для малозабезпечених громадян і підприємців, і закликав розглянути альтернативні шляхи фінансування державних потреб. Лаба запропонував зосередитися на боротьбі з тіньовою економікою та боргами по податках, замість введення нових обов'язкових витрат для громадян.
- В останній час суспільство активно обговорює ініціативу, яка пропонує зобов'язати працююче населення на 7% оподатковуваного доходу купувати ОВГЗ. Як, на вашу думку, це вплине на доходи та фінансовий стан працюючих українців в умовах війни? Чи не стане це додатковим фінансовим тягарем для населення? Адже соціологічні опитування свідчать про те, що більшість працюючих громадян України не можуть відкладати заощадження зі своїх доходів, багато з них живуть у борг або на раніше відкладені заощадження?
- На мою думку, ця ініціатива щодо введення обов'язкової купівлі ОВГЗ працюючим населенням має іншу мету - а саме, дати, ймовірно, ще гіршу альтернативу законопроекту, який проголосувала ВР 11416-д про введення військового збору для ФОП 800 грн і підвищення військового збору на заробітні плати. Зараз цей законопроект лежить на підписі у Президента. Я відчуваю, що там виникли певні сумніви або є небажання його підписувати, тому виникла ця ідея обов'язкової купівлі ОВГЗ на 7% від оподатковуваного доходу громадян. Це було озвучено для того, щоб сказати або до 5% ми підвищуємо військовий збір, або 7% ОВГЗ на заробітну плату. Тобто я думаю, що ця ініціатива має на меті підштовхнути Президента до підписання цього законопроекту 11416-д (про підвищення податків).
- Чи може така ініціатива мати позитивний вплив на економіку країни? Які конкретні економічні вигоди це може забезпечити в умовах воєнного стану?
- Я б сказав, що населення України має різні рівні доходу. Наприклад, у нас є досить багато громадян, які отримують 15 тисяч гривень на місяць. Ми переглядали доходи фізичних осіб-підприємців першої групи, які вони декларували в 2023 році. Середня заробітна плата у них була на рівні 14-15 тисяч гривень на місяць.
Введення військового збору 800 грн на місяць для цієї категорії громадян та введення обов'язкової купівлі ОВГЗ на 7% від оподатковуваного доходу – це економічна диверсія проти населення України. Це дуже шкідлива річ, тому що для цих громадян буде вихід - або йти в тінь, або закриття, або еміграція, або йти служити в ЗСУ, тому що вони не зможуть сплачувати ці додаткові кошти.
Нещодавно Мінфін опублікував дашборд середніх заробітних плат по міністерствам і відомствам, і я, чесно кажучи, був здивований, коли побачив середню заробітну плату 200 тисяч гривень на місяць. Я вважаю, що цей механізм обов'язкової купівлі ОВГЗ міг би бути застосований саме до державних службовців, до тих, хто має бронь, хто має високу зарплату. Ці люди могли б частину свого доходу без шкоди для власного добробуту віддати в ОВГЗ і фактично так само допомогти ЗСУ та економіці держави.
Я б трохи коригував тезу, яку сказав прем'єр: "або працюй, або воюй". Він повинен бути "або допомагай армії, або воюй". Тобто ті люди, які не пішли воювати, у них є захист, є бронь, є якась можливість працювати тут, вони тоді можуть надлишок заробітної плати, який, наприклад, перевищує 5-10 мінімальних заробітних плат, вкласти в ОВГЗ і відповідно допомогти економіці країни.
- Чи передбачені механізми захисту інтересів громадян, якщо в майбутньому держава не зможе виконати свої зобов'язання по ОВГЗ? Як держава буде гарантувати виплату цих коштів у критичних умовах?
- Я бачу тут один стимул: якщо чиновники, міністри, депутати, люди, які приймають державні рішення, вклали свої кошти в ці облігації, то вони зроблять все для того, щоб держава ці кошти повернула.
Наприклад, була інформація, що керівник регіонального офісу БЕБ показує в декларації досить великий стан у мільйонах доларів і тому подібне. Якби такі люди, посадові особи, державні службовці, у яких в деклараціях є залишки більше ніж певна сума - мільйон або півмільйона, вклали частину своїх коштів в ці облігації державного боргу, я думаю, що вони б на своїх робочих місцях працювали більш ефективно, більш зважено, і їх зусилля були б спрямовані на те, щоб Україна вистояла, залишилася, і повернула їм ці кошти з відповідними відсотками.
- Як ви оцінюєте ризик зменшення рівня споживання через примусову інвестицію частини доходів в ОВГЗ? Чи може це негативно вплинути на внутрішній ринок?
- Я думаю, що кожна сім'я має якісь мінімальні потреби для власного життя, це продукти харчування, одяг, забезпечення певного рівня життя. І якщо держава забере у сім'ї ці кошти, які вона витрачає для підтримання мінімального рівня життя, то це вплине на споживання. А якщо ці кошти будуть забрані у людини, у якої лежить мільйон у ящику - не думаю, що це матиме суттєвий вплив на їх споживання.
- Як введення цієї ініціативи може вплинути на довіру громадян до державної економічної політики? Чи може це викликати зростання тіньових виплат, щоб уникнути відрахувань?
- Я пропоную зосередитися на державному секторі. Якщо це буде державний сектор (